KARINTHIË met kinderen | 21x Uitjes

Hoe leuk is een kindervakantie Karinthië, deze prachtige en bergachtige regio in het zuiden van Oostenrijk? Blogger Alyt was in de zomervakantie met haar gezin (2 meiden van 5 en 8 jaar) in Karinthië. Tijdens een vakantie van 2 weken heeft zij veel activiteiten en uitjes getest. In deze blog deelt zij haar tips voor Karinthië met kinderen en ook staan er del leukste tips voor kindervakanties.

Karinthië is een regio in het zuiden van Oostenrijk. Een heerlijke vakantiebestemming bovendien, vanwege het klimaat en het aantal zonuren per jaar. Deze regio is haast sprookjesachtig mooi. Je gaat naar deze regio op vakantie, omdat je gek bent op de bergen én omdat er veel leuke uitjes te doen zijn. Welke dat zijn lees je hieronder!

UITJES Karinthië met kinderen

Je gaat naar Karinthië omdat je houdt van de natuur en het buitenleven (in de zomer) of skiën (in de winter). Karinthië staat bekend om de vele meren, wel meer dan 1000. En ook natuurlijk om de bergen. Vanwege het zonnige klimaat is het een zomer- en winterbestemming.

In Karinthië zijn de grootste steden Klagenfurt en Villach. Niet ieder gezin vindt het even leuk om een stad te ontdekken tijdens een vakantie met kinderen, maar wij zijn er fan van. Deze steden zijn niet al te groot, en dus ook niet erg druk.

Meren in Karinthië met kinderen

Karinthië staat bekend om de vele meren en ze hebben natuurlijk allemaal wel een bepaalde charme. Wat zijn de bekendste meren?

• De Millstättersee is een van de allermooiste en er omheen liggen acht dorpen en er is een nationaal park. In de omgeving van het meer zijn allerlei campings.
  • De Weisensee is ook een natuurpark en het meer ligt vlakbij Italië. Leuk hier is om een vaartocht te maken over het meer.
  • Presseger See is een heel warm meer: in de zomer wordt het water bijna 30 graden!
  • We kunnen natuurlijk nog even doorgaan met het opnoemen van mooie meren die je tijdens je vakantie in Karinthië met kinderen wilt bezoeken. Hier vind je een overzicht van mooie meren.

Kastelen

Wij zijn gek op het bezoeken van kastelen. Als jij dat ook bent zit je goed in Karinthië: in dit gebied zijn er zelfs 68. Bezoek bijvoorbeeld kasteel Landskron, nabij Villach. Dit kasteel is vrij groot, is gebouwd in de veertiende eeuw en voor een gedeelte nog intact.

• Meer kastelen? Hier vind je een overzicht van de 68 kastelen en de uitblinkers daarvan.

Activiteiten Karinthië met kinderen

Wij hebben tijdens onze vakantie in Karinthië ook een aantal bijzondere kinderactiviteiten gedaan: 8 in totaal tijdens onze vakantie van twee weken. Hieronder laat ik weten welke uitjes dit waren, wat we ervan vonden en of we ze aanraden.

Attracties

Eerst deel ik nog een aantal andere tips voor leuke uitjes in Karinthië, er is in dit gebied ontzettend veel te doen!

• Voor kids vanaf 5 jaar is het rotsenlabyrint Flying Fox geschikt. Dit is een touwenparcours, voor jonge kinderen is er een apart parcours.
  • Er zijn een aantal leuke uitjes naar dierenparken. In Klagenfurt kan je naar reptielenpark Happ, of ga naar Tierpark Rosegg, een wandelpark met kinderboerderij.
  • Heel tof is het Expi. Hier kan je ruim 60 verschillende proefjes doen.
  • Wij gaan graag naar grotten toe in in Karinthië met kinderen is het een aanrader om naar de Obir-druipsteengrotten te gaan.
  • Als je het leuk vindt om te gaan Suppen: dat kan op een aantal meren in Karinthië.

Bergbahn Weissensee

Een van de activiteiten die wij deden in Karinthië met kinderen was de Bergbahn Weissensee. Het is een lange en steile afdaling. Wij kozen ervoor om terug te gaan met de stoeltjeslift. De stoeltjeslift is degelijk. Je kan met z’n vieren naast elkaar zitten. Mountainbikes kunnen eventueel mee, mocht je de berg af willen fietsen.

Vanuit de stoeltjeslift geniet je van een prachtig uitzicht over de Weissensee. Dat is de plek waar ook de alternatieve Elfstedentocht wordt gereden, daarom wilde ik hier heel graag naar toe. Eenmaal boven is het uitzicht op het meer weg, vanwege de bomen die ervoor staan.

We zijn maar heel even boven geweest. We zagen meerdere mountainbike paden en een looppad. In een uurtje waren we weer bij de auto.

Raggaschlucht in Flattach

In de folder zag ik prachtige foto’s van de Raggaschlucht, dus hier wilde ik naar toe. Volgens de folder was dit uitje familievriendelijk. Daarom kozen wij dit uitje tijdens onze vakantie in Karinthië met kinderen. Onderaan de berg of de kloof kan je gratis parkeren. Er is genoeg parkeerruimte. Vanaf hier was het ongeveer 10 minuten steil naar boven lopen naar de kassa. Bij de kassa was een wc, fijn dat zie ik graag. Het was rustig op de dag dat wij hier waren.

In deze kloof loop je een rondje. Via een plankenpad, trappetjes en bruggetjes loop je soms steil omhoog. De totale lengte is 800 meter met een hoogteverschil van 200 meter.

Overal waren leuningen of was er een stalen kabel waar je je aan vast kon houden. We zagen mooie watervalletjes en rotspartijen. Op sommige plekken was het erg smal. Aan het eind, op het hoogste punt was de grootste waterval.

De afdaling

Via een grindpad door het bos liepen we weer steil naar beneden. Tijdens het eerste stuk naar beneden kon je je nergens aan vasthouden, maar op een gegeven moment stonden er paaltjes met een kabel er doorheen getrokken waar je je aan vast kon houden. Fijn want we waren ook al hier en daar uitgegleden.

Mijn oudste meid vond het naar boven lopen in de kloof leuk, maar zo steil naar beneden was minder leuk. Vanwege de steile afdaling was toen  de pret wel over. Nee, deze kloof vind ik niet familiegeschikt, dus ik raad het ook niet aan voor je vakantie in Karinthië met kinderen. Eventueel is het wel leuk met oudere kinderen.

Een kinderwagen kun je onmogelijk meenemen, en voor hele kleine kinderen is deze klim te ver en te steil. Desalniettemin hebben wij genoten, alhoewel mijn meiden wel erg moe waren na afloop. We hebben vanaf het beginpunt (parkeerplaats) naar het eindpunt zo’n 2 uur gewandeld.

Wildpark in Feld am See

Vanaf de weg zagen we een enorme grote haan staan, deze stond bij de entree van het park. Het was regenachtig weer en daarom was het lekker rustig in Wildpark in Feld am See. Het park bestaat uit vier gedeeltes: Wildpark, Grizzly wereld, Afrika belevenis en het Vismuseum. De kinderwagen zou wel mee kunnen, maar je moet dan wel behoorlijk duwen.

De kinderen zagen de speeltuin, en ja daar moesten ze zich eerst even uitleven. We zagen kippen en pauwen los rondlopen. Daarna zijn we het park gaan verkennen. Een groot houten huis met een ridder erop trok onze aandacht. Uiteindelijk stelde het niet veel voor. Je liep door een gangetje, en daar zagen we twee ridders in harnas achter glas gezien. En zo liep je weer er uit.

Vervolgens liepen we op het grindpad richting het hek en achter dit hek liepen loslopende dieren, zoals herten en lama’s. Andere dieren zaten in hokken, zoals wilde zwijnen en wasberen. We liepen een heel stuk de heuvel op, om in de hokken te kijken. Af en toe zagen we loslopende dieren. Deze dieren bleven rustig grazen of liggen.

Na de wandelroute gingen we het binnen gedeelte bekijken. Allereerst kwamen we de “saloon” tegen. Je kan op een neppaard zitten (die tegen betaling gaat bewegen) of op een houten paard met een kar. De meiden vonden het prachtig. En ook de piano in de saloon werd ontdekt.

Grizzly wereld/Afrika belevenis

Binnen staan allerlei opgezette dieren. Het is niet heel groot, maat wat er staat is erg mooi opgesteld. Wij keken onze ogen uit. Ook kun je twee films bekijken in de Grizzlywereld en Afrika belevenis. We konden in een berengrot kruipen. Dat vonden mijn meiden wel spannend, in de grot kwamen ze oog in oog te staan met een beer. Daarna was het vooral alle vitrines en andere tentoongestelde, opgezette dieren bekijken. Er stond ook een giraffe, de kop kon je bekijken door een trap op te klimmen. Er stonden echt heel veel dieren zoals een puma, vos, zebra, ijsbeer en diverse vogels. Echt heel gaaf om te zien.

In de vitrines lagen diverse vissen tentoongesteld. We vonden dit niet echt interessant en liepen er snel voorbij. Alleen bij de karpers bleven we even stilstaan want papa is karpervisser. De meiden wilden nog even in de speeltuin spelen,voordat we weer weg gingen. Bij de kassa kon je diverse souvenirs kopen. Mijn oudste meid kocht een grote pauwenveer. We hebben ons zo’n 2,5 uur vermaakt. Dit is een super leuk uitje en echt een aanrader voor gezinnen.

Erlebnisbad in Dellach im Drautal

Dit zwembad ligt op de camping Am Waldbad, dat is waar wij verbleven. Campinggasten en KarntenCard houders kunnen gratis gebruik maken van het zwembad.

Vanuit het mooi gelegen zwembad geniet je van uitzicht op de bergen. Je kan gebruik maken van de kantine van de camping. Op het veld staan kleedhokjes, bankjes en een paar speeltoestellen. Ook zijn er toiletten en kluisjes aanwezig. Er is een apart peuterbad met glijbaantje, een zwembad om bijvoorbeeld in baantjes te trekken en een aflopend zwembad met een paddenstoel, stroomversnelling en grote glijbaan.

Tussen 12:00 en 13:00 ging de grote glijbaan wel dicht. Op de warme dagen lagen wij in het zwembad, de drukte viel mij reuze mee. Op regenachtige dagen gaat het zwembad dicht.

Würzelpark in Arriach

In de folder zag ik een paar leuke plaatjes van dit natuur/ontdekpark, maar ik kreeg er niet echt een goed beeld van. Ik was er nieuwsgierig zo naar dat we erheen gingen tijdens onze vakantie in Karinthië met kinderen.

De laatste paar meters rijd je op een onverhard pad, best wel steil de berg op. Wij parkeerden iets voor de ingang, op de helling. Maar achteraf hadden we wel een paar meter door kunnen rijden, bij de ingang, zodat we beter weg konden rijden. Nu moesten we keren op de berg.

We werden niet bijzonder hartelijk ontvangen. We toonden onze KarntenCard, die gescand werd, en we kregen een Engelse speurtocht mee. Dat was het, geen idee waar we moesten beginnen, geen uitleg gekregen van hoe en wat. Na de speurtocht te hebben bestudeerd, zijn we weer naar binnen gegaan om te vragen waar we moesten beginnen.

We liepen eerst langs houten beelden. Hier stond een QR code bij. Helaas hadden wij niet een app om deze te scannen.

Bird Song Pad

Er was een Bird Song Pad, waarbij je uit verschillende luidsprekers een vogeltje hoorde fluiten, een speeltuin en een waterspeelplaats. De waterspeelplaats was het leukste, je kon bij een stroompje spelen met het water.

Vervolgens liepen we naar de quiz route. Eerst steil om hoog en toen naar beneden gelopen. We liepen op een gegeven moment naast een skibaan. Dat was leuk om te zien. We moesten vragen beantwoorden die op bordjes langs de route stonden en op deze manier een woord zien te raden. Helaas waren enkele bordjes verregend, zodat de vraag bijna niet te lezen was.

Panoramabahn & Nocky’s Almzeit + rodelbaan Nocky Flitzer

We bezochten de Panoramabahn en de rodelbaan tijdens onze vakantie in Karinthië met kinderen. Omhoog kon je kiezen om in een open vierpersoons stoeltjeslift of in een dichte cabine te gaan zitten, er passen ongeveer 6 tot 8 man in. Wij kozen voor de cabine. In een paar minuten waren we op de top. Er lag zelfs een beetje sneeuw. Vanaf de top geniet je van een prachtig uitzicht.

Kinderen kunnen op de top een parcours volgen, waarbij ze bij elk onderdeel een stempeltje kunnen afstempelen in de automaat van konijn “Nocky’. De stempelkaart kregen we bij de kassa.

We hebben maar een paar onderdelen bezocht. De meiden konden o.a. spelen met water, balanceren, schommelen en klimmen. Ook was er een gebouwtje (de droogruimte) waar je binnen kon spelen. Dit was was heel klein, maar toch, en er was een wc.

Panoramabahn Karinthië

Rodelbaan

We wilden allemaal heel graag in de rodelbaan, dus gingen we in de rij staan. Je moet 25 meter afstand houden tussen de karretjes en je kan met z’n tweeën in het karretje zitten.
Als je in het karretje zit dan maak je jezelf vast met de gordel.

Het was fantastisch om naar beneden te suizen. Je bepaalt zelf het tempo, door af te remmen of juist de rem los te laten. Het karretje zit vast aan de buizen van de rodelbaan, je kan er dus niet vanaf schieten.

Wat een ervaring! De baan is 1.6 kilometer lang. Ik denk dat we maximaal zo’n 5 minuten nodig hadden om weer beneden te komen. De meiden vonden het geweldig en wilden nog wel een keer, ik ook! We hebben ons zo’n 1,5 uur vermaakt op de berg.

Met de kabelbaan omhoog en naar beneden is gratis met de KarntenCard

Heidi Alm in Falkert

Tijdens onze vakantie in Karinthië met kinderen bezochten we ook Heidi Alm. Om dit park te bereiken moesten we het laatste stuk met de auto steil de berg op en via tientallen haarspeldbochten bereikten we het Heidi Alm park.

We werden beloond met een prachtig uitzicht over de bergen. Bij het Falkertmeer (Falkersee, recht tegenover het park) gingen we picknicken. In het park zelf is geen wc aanwezig, we hebben gebruik gemaakt van de toiletten van een hotel dat er tegenover zat.

We hadden drie KarntenCards. Onze jongste van vijf heeft er geen een nodig, zij kan overal gratis in dachten wij. Maar bij het Heidi park bleek dat kinderen van 2 tot 6 jaar ook entree moesten betalen à € 4,-.

karinthië met gezin

Via een vaste looproute liepen we door het park. We kwamen diverse Heidi figuren/beelden tegen met een informatiebordje. Er liepen enkele geiten en er was een hele lange glijbaan. Ook het huisje van de opa van Heidi hebben we bekeken. In drie kwartier hadden we het rondje gelopen.

Vogelwelt in Oberdrauburg

Het volgende uitstapje in Karinthië met kinderen was Vogelwelt. Dit zat vlakbij de camping en het was daarom zonde om niet te gaan. Dit uitje combineerden wij met een bezoek aan de bakker. In het KarntenCardboekje stond voor een bezoek een halfuur tot een uur en dat bleek een juiste inschatting.

Vogelwelt

In een bovenzaal stonden in vitrines allemaal opgezette vogels, met een infokaartje erbij. We zijn langs alle vitrines gelopen maar hadden het al snel gezien.

We zagen o.a. een ijsvogel, papegaaien, flamingo’s en uilen. Beneden was er nog een ruimte met een aantal andere opgezette dieren. Na een halfuur stonden wij weer buiten maar ik denk wel dat echte vogelliefhebbers langer de tijd nodig hebben.

Kindervakantie Karinthië

Zoek je naar vakantiehuizen, appartementen en glampingresorts, bekijk dan het aanbod van Alps-Resorts! Zo is er de Chalets & Glamping Nassfeld. Je kan hier kiezen voor glamping, overnachten in een boomhut of verblijven in een chalet met meerdere slaapkamers.

Autovakanties

Diverse bloggers waren al enthousiast over een autovakantie van de ANWB. De organisatie biedt een aantal rondreizen aan die ook in Karinthië stoppen. Zo is er de gezinsrondreis Oostenrijk in een notendop. Dit is een rondreis met veel ongerepte natuur in de nationale parken en daarnaast veel activiteiten. Je verblijft in het Salzburgerland, Karinthië en Tirol.

Vakantiepark Karinthië met kinderen

Als je een vakantie in Karinthië met kinderen overweegt, dan wil je natuurlijk ook weten waar je kan overnachten. Het liefst op een plek die een beetje kindvriendelijk is.

Landal

Er zijn in Karinthië twee parken van Landal. Landal biedt vaak een mix van prima huisjes en voldoende speelopties voor kinderen.

Het vakantiepark Landal Bad Kleinkirchheim is gelegen op een zonnige helling en heeft een binnenzwembad en een peuterbad. Natuurlijk kom je ook speeltuintjes en zandbakken tegen.

• Zwemplezier in het overdekte zwembad
  • Fun & Entertainment-programma en Bollo Club
  • Indoor klimwand en speeltuinen
  • Amusementshal
Landal Bad Kleinkirchheim

En Landal Katschberg ligt hoog in de bergen en heeft ook een binnenzwembad met peutergedeelte.

• Overdekt zwembad
  • Fun & Entertainment-programma en Bollo Club
  • Trampoline en voetbalveld
  • Avonturenpark
Landal Katschberg

Europarcs

EuroParcs Pressegger See ligt in de prachtige deelstaat Karinthië. Op het vakantiepark is er een buitenzwembad en een speeltuin.

EuroParcs Hermagor · Nassfeld ligt middenin de Oostenrijkse Alpen, vlakbij de Italiaanse grens. Er is een speelruimte, buitenzwembad en een wellnesscentrum. Verblijven kan in een van de cottages of in een appartement.

• Zwemvijver
  • Kinderboerderij
  • Speelruimte
Sonnenresort Maltschachersee

Vakantiepark Sonneresort

Het vakantiepark Sonnenresort Maltschachersee is uitstekend geschikt voor gezinnen en ligt in de natuur. Op 25 kilometer afstand zijn er voldoende leuke uitjes.

Praktische info Karinthië

Met ruim 1100 kilometer rijden vanaf Amsterdam is Karinthië net aan aan te rijden in een dag. Maar dan moet wel alles meezitten. Wij zouden met de auto kiezen voor een tussenstop van minimaal 1 nacht, liever 2 nachten. Bijvoorbeeld in Neurenberg op de heenweg en Frankfurt op de terugweg.

Of kies voor een hotel langs de kant van de weg en ga de volgende ochtend alweer op stap. Lees onze tips voor tussenstops onderweg naar Italië, waarbij we ook een route via Oostenrijk uitlichten.

Daarnaast kan je natuurlijk ook met de trein naar Oostenrijk gaan. Boek je op tijd dan betaal je minder. Ik bezocht met twee jonge kinderen Berlijn met de trein en ik vond het een fijne manier van reizen.

Karinthië met kinderen ontdekken met de KärntenCard

Als je naar Karinthië gaat, en je bent van plan om veel museums, wildparken, zwembaden en andere toeristische attracties te gaan bekijken, dan is de Kärnten Card wellicht interessant.  Wij mochten voor Reistipsmetkids de Kärnten Card twee weken gebruiken tijdens onze vakantie in Karinthië met kinderen.

Tip! Er wordt bij de kassa geregeld naar je legitimatie gevraagd als je gebruik maakt van de KärntenCard. Neem deze daarom altijd mee.

Met deze kaart krijg je bij 100 attracties/bezienswaardigheden gratis entree en op ruim 60 andere uitjes tot 50% korting. Met de wekelijkse kaarten krijg je bovendien tot 50% korting op vervoer per bus en trein.

Bereken vooraf wel of zo’n kaart voldoende oplevert en wanneer je de kaart wilt gaan gebruiken. Veel attracties/belevenissen zijn buiten, dan is droog weer wel een must. Veel musea die gratis waren vonden wij niet interessant genoeg om naar toe te gaan of ze lagen te ver weg van onze camping. Deze uitjes vielen voor ons al af.

In het informatieboekje van de Kärnten Card staan alle uitjes beschreven en zit er een handig overzicht/plattegrond in. Voor kinderen kan je een gratis boekje erbij krijgen. Hier kun je de stickers die je bij elke uitje ontvangt in plakken.

Kosten van de kaart

Vanaf het eerste moment dat de kaart is gescand is hij geldig. Er zijn diverse kaarten verkrijgbaar, voor 1, 2 of 5 weken. Wij zaten in het hoogseizoen (2018) en de kosten voor een kaart waren: 1 week € 44,- (volwassen), € 23,- (kinderen vanaf 6 jaar). 2 weken € 56,- (volwassen) en € 28,- (kinderen vanaf 6 jaar). Kinderen onder de zes jaar hebben overal gratis toegang, behalve bij het Heidi Park, want daar werd wel entree gevraagd voor kinderen 2-5 jaar.

Wat zijn jouw tips voor Karinthië met kinderen?

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...