Alle reistips voor jouw reizen en vakanties met kinderen!

Onze vakantie in Florida met baby

Toen ons kind nog een baby was vroegen vrienden ons of we mee wilden op vakantie naar Florida. We moesten één tel nadenken: Florida met kind, is dat een goed idee? En daarna waren we om: ja, we gaan met ons jonge kind naar Amerika. Over deze reis, die we begin 2013 maakten, gaat deze blog. Ik deel onze indrukken, wat we hebben gedaan en het korte bezoek aan Atlanta en Miami.

Florida met kind

Het is augustus 2012. Onze dochter is net twee maanden oud en we besluiten om op vakantie te gaan naar Florida en Atlanta met een jong kind. Amerika, daar wilde ik al heel lang naar toe. Een droom die uit gaat komen. Ik ben zo benieuwd.

Voorbereiden van de gezinsvakantie naar Amerika

Qua voorbereidingen wordt alles geregeld door onze vrienden. Iedereen mag zijn wensen doorgeven: een zwembad, jacuzzi en internet zijn de belangrijkste eisen. Voor baby hebben we eigenlijk niets nodig, een kinderbedje is wel handig. We vliegen met Arke naar Miami en huren twee auto’s. Omdat wij met een baby reizen vinden we het fijn om flexibel te zijn. Zonder een baby maak je vaak toch langere dagen dan met een baby.

We verblijven met een groep van acht personen (3 moeders, twee stellen en een baby) in een Villa in Rotonda. Het is september als we boeken, begin januari vertrekken we. De ESTA vragen we aan en dan is het wachten. En wachten duurt lang op onze vakantie in Florida met onze baby!

De trip in Florida met kind en de groep duurt een week, daarna vliegen wij als gezin door naar Atlanta. Hier wonen vrienden van ons en we willen ze graag bezoeken. Aan het eind van de reis vliegen we naar Miami, waar we nog 24 uur blijven voordat we terug naar Nederland vliegen.

Bekijk de vakanties naar Florida!

Goedkope Vakantie Florida met kind

De kosten voor het geheel vallen mee. Voor het vliegen betalen we € 449, – per persoon, voor onze dochter betalen we € 35, -. De kosten van de autohuur (SUV) kan ik niet meer herinneren, ik meen  € 250 , – voor een week. De villa, vier slaapkamers, vier badkamers, keuken, zwembad, jacuzzi, internet en meer, kost per persoon iets meer dan € 100, – voor de hele week.

Vakantie Verenigde Staten

Vliegen naar Amerika met een baby

We staan op Schiphol en beginnen aan de lange reis. Het is winter, het is koud en het is vroeg. Ons humeur is opperbest: we gaan naar de zon! Eindeloze voorpret hebben we al gehad, nu vertrekken we om de echte pret mee te maken. De vlucht met onze baby verloopt goed. Het is een vliegtuig met twee gangpaden, waardoor je rond kan lopen. Bij de nooduitgang is twee meter lege ruimte, een goede plek om met baby die nog net niet kruipt te zitten. Omdat onze dochter net zes maanden is, heeft ze nog niet veel nodig. En de groep bestaat uit zeven volwassenen, dus iedere keer kan ze ergens anders zitten.

Bekijk de vakanties naar Florida!

Vlieg je binnenkort naar Florida met kind, lees dan verder over hoe ik de handbagage inpak als ik met kleine kinderen reis.

Een korte overstap hebben we in Orlando, waarbij we door de douane moeten om vervolgens hetzelfde vliegtuig weer in te mogen. Miami is de eindbestemming van de vlucht. Achteraf hadden we beter op de heenweg in Orlando eruit kunnen gaan. Het is iets langer rijden naar onze villa in Rotonda vanaf Orlando, maar het scheelt een extra vlucht.

Als we geland zijn in Miami, halen we de huurauto op en dan is het nog ruim drie uur rijden! Ook dat gaat goed met onze baby. De rit is saai: het is donker, iedereen is moe en de weg is lang en recht. En met recht bedoel ik ook echt recht. Kilometers zonder een millimeter af te wijken is het recht.

Hoe overleef je een lange (vlieg)reis met baby

Het was een hele lange reis, een lange dag. Hoe was dit met een baby? Onze dochter is zeven maanden als we op reis gaan. Ze krijgt borstvoeding en heel soms eet ze vast voedsel. Ideaal, we hoeven niet te rommelen met flessen. En als ze zich gaat vervelen krijgt ze iets om op te sabbelen. Ze brengt de dag spelend en slapend door. Tegen de tijd dat we de lange rit met de auto gaan maken, valt ze snel in slaap. Aangekomen bij het huis is ze even wakker en vervolgens valt ze in het kampeerbed in slaap.

Wat mij betreft was dit een ideale leeftijd om met een baby op vakantie te gaan. Na deze weken in Amerika kan ze kruipen, wat het lastig maakt om een villa met zwembad te huren. Omdat ze nog niet kroop had ze ook geen behoefte aan ruimte. Vliegen met een kruipende baby lijkt me ook ingewikkelder, wel te doen overigens.

Villa huren in Florida

Villa huren in Rotonda

Als we de villa vinden, het is laat in de avond in Florida, is iedereen stil. Wat een kast! Het is echt zo’n Amerikaans huis, zoals je in alle films ziet. Groot, laag en een enorme oprit. In de villa zijn vier slaapkamers, allemaal met eigen badkamer. Wat een enorme luxe. Ik leg onze baby in bed en spring nog snel even in het zwembad. Mijn dochter lag om half twaalf in bed, om zeven uur in de ochtend is ze weer wakker. De eerste keer dat ze heeft doorgeslapen was in onze vakantie Florida met kind!
Zonvakantie Florida

De eerste dag in Florida met kind

Als we wakker zijn besluiten we naar de supermarkt te gaan. Volgens Google Maps zit er een straat verderop een supermarkt. We wandelen naar de volgende straat, wat ongeveer tien minuten kost. Een enorm verschil met Nederland: de afstanden zijn echt groot! In de volgende straat is helemaal geen supermarkt dus we gaan terug naar huis.

Rotonda is een enorm dorp dat gebouwd is in de vorm van een rotonde. Ook al is het zo groot, supermarkten, andere winkels en andere activiteiten vind je op minimaal een half uur rijden. Ga je naar Florida met kinderen, bedenk dan vooraf wat je wilt doen en houdt rekening met de enorme afstanden.

We blijven de rest van de ochtend zijn we te vinden in het zwembad, nadat we ons weer hebben verbaasd over de villa. Het is zo groot en mooi. De keuken is enorm en de badkamers zijn zo luxe. Het zwembad hebben we veel gebruikt. Overdag houden we volleybalwedstrijden in het bad, in de avond dobberen we en zitten we in de jacuzzi. De ochtenden zijn voor de rustige banen zwemmers. Iedereen gebruikt het zwembad op zijn eigen manier. En dochter, toen nog een baby, die dobbert tevreden op haar zwemband.

IHOP pannenkoeken Amerika

IHOP en andere Amerikaanse restaurants bezoeken met kind

IHOP staat voor International House of Pancakes!! Hier zijn we op een van de eerste dagen heengegaan. En dit is zo fijn! Een restaurant met uiteraard pancakes en wafels, daarnaast is de menukaart enorm. Als je in Amerika een restaurant inloopt, krijg je een tafel toegewezen. Voor onze baby werd direct een kinderstoel gepakt en ze zorgen erg goed voor je. Ook liggen de prijzen lager dan in Nederland. We hebben heel wat bekende ‘restaurants’ bezocht. Waffle house, pizza hut, cheesecake factory (JAA!!). Wel was dit iedere keer een heel stuk rijden, waardoor ik aan het eind van de week een aantal keer thuis ben gebleven met onze baby.

Zonvakantie Florida met kind: een dagje strand op Gasparilla island

Op de eerste dag zijn we in de middag naar het strand gereden van Gasparilla island. In de villa vonden we allerlei spullen voor op het strand: stoelen en parasols onder andere. Eerst hebben we gegeten in een restaurant dat tegen het strand aan was gebouwd. We hebben de hele dag doorgebracht op het strand: zwemmen, luieren, eten. Pas als het donker wordt pakken we onze spullen in.

Baby vindt het allemaal goed. Wel merk ik dat ze na een lange dag, de volgende dag behoefte heeft aan wat rust. Geen probleem, dan blijf ik met haar in de villa. Zwembad, ligstoelen, een vriezer vol Ben & Jerry, dat klinkt als een goede vakantie.

De winkels in Florida

Als je naar Amerika gaat, dan moet je echt een keer naar een supermarkt. Je kijkt je ogen uit in de Amerikaanse supermarkt: het is vooral heel erg groot. Je kan er vinden aan eten wat je maar wilt. Bij de ingang staan karretjes waar je op kan zitten met een winkelwagen eraan vast. Ze gaan ontzettend langzaam, echt. Als je bij de kassa bent, helpt een bediende je met alle spullen inpakken. Vervolgens loopt hij met je mee naar de auto en brengt hij de kar weer terug!

Ook is het leuk om eens naar de Wallmart of een Mall te gaan. Het is zo veel groter dan in Nederland en vaak ook goedkoper.

Wat hebben we gedaan in Florida met kind

Omdat onze dochter nog een baby was, hebben we niet veel dingen hoeven laten. Met een peuter of kleuter ga je toch meer doen wat je kind leuk vindt. Dochter was en is vrij gevoelig voor veel indrukken. Daarom kozen we ervoor om de ene dag wat meer te doen dan de andere dag. Omdat ze nog zo klein was, kon ze prima in haar campingbedje spelen en dan lag ik even in het zwembad. Of we gingen als gezin ergens eten terwijl de rest van de groep iets actiefs deed.

Wandelen in Florida

Wat je in Florida goed kan doen met baby en kinderwagen, zijn wandelingen. Er zijn zogenoemde boardwalks door natuurgebieden. Je wandelt over aangelegde paden door natuurgebieden. Mijn man is een middag gaan kanoën tussen de krokodillen, toen bleven wij uiteraard thuis.

Als je veel van Florida wilt zien tijdens je vakantie, dan zou ik gaan voor een roadtrip. De afstanden zijn enorm en op die manier zie je wat meer dingen. Als je gaat voor een relaxte vakantie dan is een villa ideaal.

Keuken villa Florida

Atlanta met jong kind bezoeken

Na de fantastische week in Florida nemen we afscheid van onze groep. Zij gaan naar Miami en cruisen, wij vliegen met baby naar Atlanta om vrienden te bezoeken. We zijn vier dagen in Atlanta. Naast veel kletsen en winkelen gaan we ook naar het aquarium. Dit aquarium is enorm en heel erg leuk om te bezoeken met kinderen. De opzet is Amerikaans, groot van uitstraling en erg gericht op show. Maar wellicht is het juist daarom wel zo leuk.

aquarium in Atlanta

Stedentrip Miami met baby

En na vier dagen Atlanta vliegen we terug naar onze laatste bestemming: een korte stedentrip in Miami. We verwachten niets van de stad, hebben wat minder goede verhalen gehoord. Omdat we één nacht blijven en hotels best duur zijn, boeken we een kamer in het hotel op het vliegveld. We zijn al vrij vroeg op de dag in ons hotel en nemen vervolgens toch de bus naar Miami beach.

_MG_3369

Miami met baby

Miami verbaast ons enorm, in de positieve zin. Wat een leuke stad en wat een leven. Het is dat we maar een middag en een avond hebben, liever waren we een aantal dagen langer gebleven. Overal zijn leuke restaurants en als je meer tijd hebt kan je mooie architectuur bewonderen.

In de avond eten we bij een Italiaans restaurant. De hele bediening bestaat uit Italianen en baby wordt direct meegenomen en aan iedereen voorgesteld.

Ervaring gezinsvakantie Florida met kind

Als we nu, bijna vier jaar later, op onze vakantie in Amerika terugkijken zijn we ontzettend positief. Wat een fantastische reis hebben we gehad. De week in Florida was gezellig en het voelde echt als vakantie. Daarna een paar leuke dagen in Atlanta en als afsluiter een korte stedentrip in Miami.

We kunnen iedereen aanraden om juist met een baby, dreumes of peuter op een verre reis te gaan. Je kind past zich meestal een stuk sneller en makkelijker aan aan de nieuwe omstandigheden. Nu de kinderen ouder worden merken we dat we veel meer met ze bezig zijn en veel minder kunnen doen wat we zelf willen.

Bekijk de vakanties naar Florida!
Lees ook de tips voor goedkope verre reizen met kids

7 Comments
  1. Narelle | wegvanhetnoorden.nl zegt

Leuk artikel! Inspirerend om te lezen dat jullie met jullie dochtertje zo’n verre reis hebben gemaakt. Ik kijk uit naar het vervolg 🙂

Over 2 weekjes vliegen wij naar Florida! 😀

1. Karlien zegt

Heeel veel plezier, ben benieuwd naar jullie avonturen!

2. Yvonne zegt

Wat een leuke foto van jullie drietjes in het vliegtuig. Wij zijn nog nooit in Amerika geweest (op die verplichte stop-over na dan, toen we overboekt waren op onze aansluitende vlucht), maar kan me voorstellen dat het met kids een fijn land is

1. Karlien zegt

Dank je! Normaal deel ik geen foto’s van de kids maar deze was te leuk om niet te delen. En inmiddels is ze ook zo veranderd. Amerika is erg gaaf, iedere week droom ik van een stedentrip naar NY of SF/LA!! Of een reis door New England of Californië 🙂

3. Michal | Reiswijzer kids&co zegt

Goed dat jullie gewoon gegaan zijn en je niet hebt laten weerhouden door de leeftijd van jullie dochter. Mijn ervaring is ook dat je beter kunt vliegen met een baby die nog niet (zo) mobiel is, dan met een dreumes die niet stil wil zitten.

1. Karlien zegt

Klopt, hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het eigenlijk gaat! Zeker tijdens die vakantie konden we nog echt doen wat we wilden. Wel een lager tempo maar amper dingen speciaal doen voor de kids. Nu de kinderen ouder zijn zien we hele andere dingen van een land, ook heel leuk trouwens!

4. Sheila zegt

Leuk om te zien dat jullie naar Florida vlogen met jullie kleintje (toen). Ons zoontje was 10 maanden toen we naar Orlando gingen. Ik had zelf wel een basket geregeld om hem in te leggen via de maatschappij. Dat is wel heel relaxed. Hij kon heerlijk slapen en wij ook 🙂

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.