Rondreis Australië met gezin – verslag + hoogtepunten

Een rondreis Australië met gezin maken, wat een droom is dat! Marit (39 jaar) heeft samen met Ernst en hun twee jongens (5 en 3) een rondreis door Australië gemaakt! Op www.bolletjerond.nl blogte zij over de reizen die zij, met en zonder gezin, maakt. De foto’s in dit artikel komen ook van haar website.

In 2015 ben ik voor de derde keer in Australië geweest. De eerste keer als backpacker, de tweede keer in de backpack-plus variant en afgelopen jaar met het hele gezin. Australië is echt een fantastisch land waar je niet uitgekeken raakt.

Rondreis Australië met gezin, een ervaring gedeeld

Vorig jaar besloten we dat we op een rondreis door Australië wilden gaan met ons gezin. Onze jongste zoon vloog nog gratis, de oudste was nog net niet leerplichtig en dus moest en zou de bestemming zo ver mogelijk worden. We hebben vrienden die aan de oostkust van Australië wonen en hun kids hebben dezelfde leeftijd als die van ons. Toen was een ticket  heel snel geboekt.

gezin op vakantie naar Australië

Vliegen naar Australië met kinderen

De vliegreis naar Australië was lang, maar dat is absoluut geen reden om ‘het dan maar te laten’. We hebben al redelijk wat vlieguren met de jongens erop zitten, maar dit is natuurlijk wel vliegen 2.0. Het geheim? Goede voorbereiding, een relaxte instelling en vooral een flinke dosis geluk!

Nou zat echt niet alles mee hoor (lees: een misselijke peuter tijdens heftige turbulentie), maar eigenlijk vonden we het allebei peanuts. En ook de jetlag daarna was met één flinke nacht slapen weg. We zijn de volgende ochtend direct Sydney met de kinderen  ingegaan, de jongens hebben een uur gespeeld op de trappen van het Opera House.

Sydney met kinderen

Route rondreis Australië met gezin

De route van onze reis met kinderen door Australië hadden we wel wat gepland omdat we in ieder geval onze vrienden in Airlie Beach wilden bezoeken. Ook hadden we met ruim drie weken beperkt de tijd. We zijn gestart in Sydney en vlogen daarna naar Brisbane. Daar huurden wij een camper en hebben we rondgereden door de Sunshine State.

Maar ondanks dat voelde de hele reis als ultieme vrijheid, heerlijk! We kozen voor een camper en de route die we aflegden veranderde met de dag. Waar het mooi/fijn/gezellig was zetten we de camper op de handrem en kon het genieten beginnen. Met een camper door Australië was met kinderen ideaal: ons eigen huisje ging overal mee naar toe.

Kindvriendelijk Australië

Australië is hartstikke kindvriendelijk. Natuurlijk zijn alle praktische randvoorwaarden al aanwezig die handig zijn voor ouders met jonge kinderen: schoon, ontwikkeld en in iedere supermarkt vind je werkelijk álles. Maar ook het land zelf is fijn met kids.

Wij maakten bijvoorbeeld heel veel gebruik van de openbare barbecues waar je over struikelt. Altijd blinkend schoon (hoe kan dat toch daar?) en vaak voorzien van een speeltuintje. Dus op een mooi uitzichtpunt haalden we de worstjes uit de koelkast en is de lunch op menig droomplekje op deze manier bereid.

dieren in Australië

Hoogtepunten rondreis Australië met gezin

Onze hoogtepunten van onze rondreis door Australië met de kinderen zijn, hoe cliché, te veel om op te noemen. Het allermooiste: zo’n reis maken met z’n vieren. Onze oudste zoon (destijds 4 jaar) kan zich verbazingwekkend genoeg nog steeds heel erg veel herinneren en brengt het vaak zelf ter sprake.

Hij heeft een krokodil van dichtbij gezien, een slang geaaid en naast een wilde dolfijn in het water gestaan. Dat soort verhalen doen het goed bij z’n kleutervrienden.

Sydney met kleine kinderen

Een wereldstad als Sydney is, óók met een peuter en een kleuter die net uit een vliegtuig rollen, geweldig. We hebben onze boys heel veel plezier gedaan met een dagje bij  Steve Irwin. Zelf vonden we met een jeep over Fräser Island rijden en zeilen langs de Whitsunday Islands waanzinnig. Deze blogs verschijnen binnenkort.

Na drie rondreizen door Australië heb ik inmiddels flink wat van het land gezien, en valt er nog zoveel te zien. We hebben onze rondreis nog een paar dagen verlengd met wat stranddagen op Bali, een fijn toetje. Ik kan eigenlijk maar één nadeel bedenken van een reis als dit: ik wil nog een keer! En de kids ook: “wanneer gaan we weer een keer naar de kangaroos mam?

Dit gezin ging op sabbatical naar Australië

Op de hoogte blijven, volg mij op Facebook!

Een YouTube film over een reis door Australië!

2 Comments
  1. Sanne zegt

Super, super gaaf!

1. Karlien zegt

Zeker weten 😀

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.