Moeder-zoon trip naar Valencia

Hoe leuk is Valencia met kind? Blogger Nathalie ging op een moeder-zoon trip naar Valencia. Zij deelt haar ervaringen en tips.

Twee jaar geleden ben ik met mijn oudste zoon een nieuwe traditie gestart door met hem alleen op stedentrip naar Berlijn te gaan. Papa en broertje bleven thuis terwijl wij met zijn tweetjes de stad gingen verkennen. Leuk om dat ook door de ogen van een zes-jarige te doen! Nu was het daarom (anders is het geen traditie) de beurt aan de jongste die nu zes is.

Hij wilde graag naar Spanje én naar het strand. Barcelona ben ik al geweest en Valencia stond al op mijn lijstje. Makkelijk gekozen dus! Alhoewel ik ook getwijfeld heb over Lissabon en Marrakech.

Stedentrip Valencia met kind

Vliegen naar Valencia

Er zijn best veel vluchten te vinden via Low cost airlines. We waren alleen wel gebonden aan het weekend + de maandag en dinsdag. De studiedagen kwamen zo erg goed van pas. Bij de goedkope vluchten zijn de tijden vaak ongunstig. Daarom toch gekozen om te vliegen met KLM.

Iets meer dan een maand ervoor waren we teruggekomen van onze rondreis door Amerika, dus dat vliegen maakte niet meer zoveel indruk op mijn zoon. Ik blijf het bijzonder vinden.

Via de app Cabify (vergelijkbaar met Uber) heb ik een rit geregeld vanaf het vliegveld naar ons appartement. Dat kostte rond de 17 EURO en dat was wel zo makkelijk.

Valencia kind overnachten

Appartement in Ruzafa (Russafa)

Via airbnb heb ik een tof appartement geboekt. Heerlijk ruim met een tweepersoons bed, badkamer met regendouche, keuken, hoekbank en een tv met Netflix. De ligging van het appartement is ook echt top. Het ligt in Ruzafa, een bruisende wijk met naar verhouding weinig toeristen, maar veel horeca en gezelligheid. Ook is er een mooie overdekte markt waar we broodjes en andere lekkere dingen konden kopen. Het oude centrum ligt op 10 minuutjes lopen.

fietsen door Valencia met kind

Op de bakfiets door Valencia met kinderen

Ik had al gelezen dat Valencia een geschikte stad is om te fietsen. Dat leek me wel wat. Zoonlief is alleen niet zo’n fietser en daarom leek een bakfiets me het perfecte vervoermiddel. In heel de stad vond ik er wel één!

Verrassend Valencia (op korte wandelafstand van ons appartement) had er één te huur voor slechts één dag. Daar moesten we dus optimaal gebruik van maken.

Allereerst: wat was het gezellig om zo samen de stad door te gaan! Zoonlief hield voor mij de telefoon omhoog zodat ik de route kon volgen of hij was heerlijk aan het kletsen of selfies aan het maken met onze selfiestick.

Parc Gulliver

Via het Turiapark gingen we naar Parc Gulliver. Dat is inderdaad die “reus” uit het sprookje. In dit geval een enorme klimreus met allerlei glijbanen om er weer af te komen. Heel erg leuk! Het was zondagochtend en er werd menig verjaardag gevierd aan de tafels bij de ingang. Het Turiapark is een drooggelegde rivierbedding. Er zijn overal fietspaden en er wordt dan ook druk gefietst. Met de bakfiets moest ik af en toe flink sturen, omdat het allemaal niet helemaal recht loopt. Het mag dan een fietsstad zijn; het is geen Nederland.

De volgende stop was het strand. En wat een strand! Prachtig breed met heerlijk zacht zand. Fijn hoor om in oktober nog even lekker te zwemmen. Het was buiten 28 graden en het water was niet veel koeler. Dit is toch hoe vakantie hoort te voelen!

Valencia met kind

Na een paar uurtjes zwemmen en zandkastelen (vulkanen) bouwen was het weer tijd om op de fiets te stappen. Op naar de McDonalds! Je bent toch met een kind op stap he. Nu kwamen we met de fiets wel buiten de gebaande (fiets)paden en was de kwaliteit aanzienlijk minder en hield het pad ook af en toe gewoon op.

Soms fietsten we op de stoep en soms ook maar gewoon bij de auto’s. Wel wat onduidelijk, maar heb me zeker niet onveilig gevoeld gelukkig! Met de fiets even naar “huis” om de zee van ons af te spoelen en te relaxen (de tablet was mee en ik kon lekker even mijn serie op Netflix kijken) en daarna de fiets wegbrengen en lekker gaan eten.

Valencia staat bekend om de paella. Dit was voor mijn zoon een brug te ver, maar met tapas kwamen we een heel eind. Ik kon iets lekkers voor mezelf kiezen en meneertje had lekker zijn broodje met aioli, olijven en nachos. Heerlijk uitgebalanceerd, schijf van 5 enzo.

De oude stad bezoeken in Valencia met kind

Ik vind het ook altijd tof om het oude centrum van een stad te verkennen. Dat is met een zes-jarige wel wat meer een uitdaging. Die van mijn is maar zeer beperkt geïnteresseerd in wandelen door een oud centrum. Toch gingen we het doen.

Online heb ik een kinderwandelroute gevonden door het centrum. Juan de muis leidde ons daarbij door de stad. In het begin werkte het zeker, maar later was de interesse wel redelijk weggezakt. Gelukkig zijn er in de stad ook ijsjes en snoepjes te krijgen. Dat helpt zeker!

Valencia met kind

In het oude centrum viel het me op hoeveel toeristen er eigenlijk in de stad waren. In Ruzafa zijn die veel minder aanwezig. Ik snap ook waarom, want het centrum is prachtig! Veel oude gebouwen met een bijzondere geschiedenis. De Mercat (markt) Central is ook prachtig. Mooier dan de mercat de Ruzafa, maar direct ook veel meer toeristen.

We wilden graag de oude kathedraal bezoeken, maar daar werd flinke entree gevraagd. Dat vind ik wel vreemd. Meestal zijn kerken gratis te bezoeken. Met een kind loop je er geen uur rond, dus die hebben we laten zitten. Vanuit het centrum zijn we weer naar “huis” gelopen. Mijn manneke was na een ochtend en een deel van de middag wandelen wel weer even toe aan een relaxmomentje en hebben weer even samen op de bank gehangen. Heerlijk!

Ciutat de les Arts i les Ciències

Oftewel de stad van de kunst en wetenschappen. Aan het eind van het Turiapark ligt een prachtig complex van moderne gebouwen. In de gebouwen is van alles te vinden zoals een wetenschapsmuseum, een IMAX theater en een aquariumcomplex.

Tijdens onze fietstocht hebben we het complex al even van buiten bewonderd. Nadat we waren uitgerust van onze wandeling gingen we aan het begin van de avond naar het Hémispheric; een IMAX bioscoop in een bolletje. De film beslaat een groot deel van de binnenkant van de bol.

Valencia met kind

Wij keken een film over NASA; de spaceshuttles en het voorbereiden op de reizen naar Mars. We zagen prachtige beelden van de ruimte. Via een hoofdtelefoon kon ik in het Engels luisteren. Zo kon ik zoonlief af en toe vertellen wat er precies gezegd werd. De beelden alleen waren voor hem ook al genoeg. De film duurde 40 minuten. Precies goed.

Om bij het complex te komen en weer terug naar het appartement te gaan hebben we een aantal keer een taxi genomen. Dat was voor ons goed te betalen en erg comfortabel. Via Google maps kon ik vooraf de route aanvragen en dan aan het eind van de rit online betalen via PayPal. Super gemakkelijk!

Oceanografic

De laatste dag hadden we nog het Oceanografic op het programma staan. Onze vlucht ging pas om 17.30 uur, dus dat kon prima nog even. Het is het grootste aquarium van Europa en het is erg mooi en modern.

Zowel binnen als buiten is van alles te zien; grote kwallen, pinguïns, walrussen, een heel bijzondere beluga dolfijn en veel haaien. Daar loop je ook door een buis, waardoor de haaien over je heen zwemmen. Buiten is ook nog een ruimte met mooie vogels. Ook erg leuk om te zien. Verder waren de dolfijnenshow en de 4D film heel leuk. Daarnaast proberen ze je ook bewust te maken waarom we met zijn allen zuinig moeten zijn op onze zee. Een toffe besteding van de laatste ochtend in Valencia met kind!

Valencia met kind

Terugblik op de stedentrip Valencia met kind

Onze koffers  moesten we nog halen en daarna moesten we al richting het vliegveld. De trip is voorbij gevlogen! Ik kijk er alweer naar om over 2 jaar weer met mijn andere zoon op stap te gaan. Al tips voor een leuke bestemming na deze leuke trip naar Valencia met kind??

Lees ook: tips voor kinderactiviteiten in Valencia

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.