Vakantie Toscane met kinderen

Toscane is een super mooie bestemming voor een vakantie met het hele gezin. Stedentrips, wandelen, strand, natuur, museums, wijnboerderijen, cipressen: noem maar op. In dit blog beschrijf ik wat wij in twee weken meivakantie in Toscane met kinderen allemaal hebben ondernomen.

Wij (mijn man, onze twee meiden van vijf en acht jaar en ik) verbleven twee weken op de camping Le Pianacce in Castagneto Carducci.

De prijzen qua campings zijn in vergelijking met de zomer een stuk lager en ook qua temperatuur verkiezen we liever de lente dan de zomer.

Onze vakantie Toscane met kinderen

We hebben zowel de heen- als terugreis een hotel voor onderweg geboekt. Vanuit onze woonplaats was het zo’n 1500 km rijden en dat wilden we niet in één keer rijden. Hoe wij onze meiden vermaakten in de auto lees je in de blog ‘zo overleef je een lange autorit met kids’.

overnachting duitsland snelweg naar Italie met kind
HotelBB

Overnachting in Duitsland

Bij HotelBB hebben we op de heenreis in Heidelberg en op de terugreis in Weil am Rhein een kamer voor vier personen geboekt. Per overnachting waren we rond de 100 euro kwijt, inclusief ontbijt en we konden de auto gratis parkeren. Deze hotels liggen in de buurt van de snelwegen. Ook ideaal is dat je tot 23:00 (doordeweeks) kan inchecken. In de kamer staat 1 tweepersoonsbed en 1 stapelbed.

Overal in het hotel is wifi. Daarnaast heeft de kamer een douche/wastafel en toilet en handdoeken . Alles was schoon, netjes en modern ingericht en niet te vergeten,  de bedden waren al opgemaakt.

In de hal staat een automaat met snacks en drankjes. Heerlijk na zo’n lange autorit. Ontbijt staat doordeweeks vanaf 06:30 klaar en in het weekend vanaf 07:30. Dat vonden wij wel jammer, we gaan graag vroeg de weg op.

camping La Pianacce met kinderen
camping La Pianacce

Camping La Pianacce met kinderen

We verbleven twee weken op camping Le Pianacce in Castagneto Carducci, zuidelijk van Livorno. Dit is een moderne glamping-camping. Er zijn twee zwembaden en er is een speeltuin.

In de meivakantie was het rustig. Vaak waren we maar met een paar gezinnen in het zwembad.

Het was een heerlijke camping voor een gezinsvakantie, de uitgebreide review komt binnenkort online op Reistipsmetkids.

Pisa met kinderen

(Steden)trips tijdens je vakantie Toscane met kinderen

In een dag bezochten wij Pisa, Lucca en San Gimignano. We gingen echt voor de hoogtepunten, en dan is het zeker te doen om deze steden op een dag te bezoeken.

We vertrokken al vroeg in de ochtend. Rond 10:00 parkeerden we in Pisa op de Via Paparelli (hier kun je gratis parkeren, behalve op woensdag en zaterdag als er markt is, dan is het verboden).

Van hieruit loop je in 10 minuten naar het plein Piazza dei Miracoli, waar de toren van Pisa staat. Uiteraard hebben wij de traditionele foto’s gemaakt.

Vanaf acht jaar mag je de toren beklimmen, kosten daarvoor zijn € 18,- per persoon. Wij hadden geen zin om zoveel geld uit te geven en onze jongste dochter zou niet naar binnen mogen.

Na een rondje op het plein te hebben gelopen en een cappuccino te hebben gescoord (en voor de meiden ijsthee) gingen we weer terug naar de auto.

Pisa met kinderen

Lucca met kinderen

Om 12:30 waren we in Lucca. Net buiten de stadsmuren konden we de auto kwijt. Om de stadsmuren zijn allemaal betaalde parkeerplekken, dat is niet eens zo duur. In een paar minuten liepen we door een stadspoort het centrum binnen. Het centrum is nagenoeg autovrij en dat is ideaal.

De hoge, brede muren vielen ons als eerste op. Bovenop de stadsmuur heb je schitterend uitzicht over de stad. Na een hapje te hebben gegeten zijn we een rondje door het centrum gelopen.

We kwamen een aantal fietsverhuurbedrijven tegen. In Lucca kun je o.a. over de stadsmuren fietsen, en dit is ook wat veel toeristen doen. Een familiefiets voor vier personen kost rond de € 18,-. Wij gingen liever wandelen.

Al snel liepen we langs de San Martino, de kathedraal, en mooie pleintjes om vervolgens richting Piazza dell’Anfiteatro te lopen. Dit plein is gebouwd op de plaats van het vroegere Romeinse amfitheater. Het is een prachtig plein met allemaal terrasjes. Als laatste wandelden we een stuk over de stadsmuur. Wat een belevenis.

San Gimignano met kinderen bezoeken

San Gimignano is beroemd om zijn torens, en die zagen wij al van verre. Vroeger stonden er nog meer, nu zijn er nog 13 over. Buiten het centrum heb je verschillende betaalde parkeerterreinen. Vanaf de parkeerplaats is het nog 10 minuten lopen naar het centrum.

We waren er rond 16:30 en de eerste bussen met toeristen verlieten de stad al. Om de meiden wat tegemoet te komen hadden we ze een ijsje en pizza beloofd. In San Gimignano zit ijssalon Gelateria Dondoli (Piazza Cisterna) die al eens tot de beste van de wereld is verkozen. En ja, dat wilden wij wel even uittesten. Er stond een lange rij voor, wij besloten eerst maar een rondje te gaan lopen en later terug te komen.

We liepen door prachtige straatjes, langs torens en pleintjes (echt heel middeleeuws). En even later stonden we weer voor gelateria Dondoli. De rij was al een stuk korter. We werden vlot geholpen. Het begon te regenen dus aten we ons ijsje op onder een van de galerijen.

Heb zelf ook twee jaar in Italië gewoond (Novara) en ik vond het ijs nou niet echt verschillend van wat ik andere ijssalons gewend was, lekker was het wel in ieder geval. In een piepklein restaurantje, gingen we nog een pizza eten.

Pitigliano – een van de mooiste dorpjes van Italië

Pitigliano is een klein dorpje bovenop op een klif, opgebouwd uit turfsteen. Wauw, toen we er dichtbij waren was het werkelijk waar een plaatje om te zien. Het het leek wel op een burcht.
We kwamen aan in de stromende regen. Helaas was de Toeristeninfo dicht. Ik wilde graag wat meer info over de Etruskische wandelpaden (le vie cave).

De Etrusken hebben deze wandelpaden uit rotsen gehakt. Ik kwam dit ergens tegen op internet en werd direct enthousiast. Maar er was verder weinig informatie over te vinden.
Omdat het centrum autovrij is konden we maar moeilijk een parkeerplekje vinden. Ergens buiten het centrum geparkeerd en in de auto hebben we de ergste buien afgewacht.

Gelukkig had ik thuis een wandelpadenkaart van de ‘vie cave’ uit kunnen printen, maar het was even uitzoeken welke van de paden we wilden gaan bewandelen en waar we konden parkeren.

Allereerst reden we naar het pad ‘via cave della Madonna delle Grazie’. Op dit parkeerplekje kunnen maar een paar auto’s staan. Er stond niemand, want wie wil er nou in de regen lopen. Via een smal pad dat naar beneden liep daalden we af, over een uitgehakt pad (met gootje).

Wel goed opletten waar je liep, kon wel wat glad zijn, de ene keer liep je over rotsen en anders over een harde ondergrond, al slingerend langs rotswanden kwamen we uit bij een oude waterplaats. Ik denk dat we zo’n drie kwartier onderweg waren. Maar jongens, wat gaaf om te doen. Het is een wirwar van paden en echt een rondje lopen zit er niet bij. We hadden al besloten om dezelfde weg terug te lopen.

Omdat de ‘via cave di Fratenutti’ ook werd beschreven op internet besloten om daar naar toe te rijden. We parkeerden langs de weg, kunnen ook maar een paar auto’s staan. Van hieruit kun je bij twee paden beginnen.

We moesten eerst een stukje langs de weg lopen om bij het begin te komen en toen stond ons eerst een uitdaging te wachten, een riviertje oversteken, over keien. Op sommige plekken stond het water tot kniehoogte, er doorheen lopen kon echt niet. Maar we hebben het gered.

Weer liepen we langs rotswanden, het was prachtig. Na een kwartiertje besloten we weer terug te lopen. Bij de picknicktafels die bij de parkeerplaats stonden viel het mij op dat bij het andere pad ‘via cave di San Giuseppe’ graftombes waren te bezichtigen (Necropoli Etrusca).

Deze kans wil ik niet laten schieten. Na zo’n 10 minuten waren we er. Ik meende dat er zo’n negen graftombes waren. Uitgehakt uit de rotsen.

Terme di Saturnia

Vanaf Pitigliano was het een halfuur rijden naar Terme di Saturnia, dit is een warmwaterbron.
Tegen half vijf waren we er. En we konden gelukkig dichtbij een parkeerplek (gratis)vinden. Er ging ook net een bus met toeristen weg, dat scheelt weer drukte.

De kinderen had ik in de auto omgekleed en we liepen in badkleding en handdoek richting de termen, dat doen de meeste toeristen.

Wat een plaatje om te zien. Natuurlijke baden, op verschillende terrassen, en helemaal gratis. De zwavelgeur viel mij mee, ook na de tijd, op de terugreis rook ik geen indringende lucht in de auto.

In het warme water (37 graden) zwommen wel kleine wormpjes, maar dat hield ons niet tegen. Op de bodem zijn allemaal kleine steentjes, waterschoentjes zijn een uitkomst. Wij liepen met slippers het water in en legden die tussen de planten.

De meiden vonden het zo leuk en wat een prachtig uitzicht. We poedelden wat en onderin de thermen konden we zelfs een beetje zwemmen. Tegen betaling kun je in een gebouwtje douchen. Bij de auto hebben we ons weer omgekleed.

Siena met kinderen

We gingen vroeg op pad, omdat we de drukte voor wilde zijn en graag s ’middags weer op de camping wilden gaan zwemmen. Vanaf de camping was het zo’n twee uur rijden, tegen 11:00 waren we in Siena. Op de Via di Fontebranda is parkeergarage Santa Catarina, waar we voor € 2,- per uur parkeerden.

Vanaf deze parkeergarage liepen we onder een stadspoort door. Hier zit ook een cafeetje waar klanten ook even naar de wc kunnen (veel schoner dan die in de parkeergarage). We namen we zo’n acht roltrappen omhoog en stonden ineens midden in Siena. Wat een hoogteverschil!

We liepen richting Piazza del Campo en kwamen hele mooie straatjes en steegjes tegen. Ik zag een fotograaf in een steegje foto’s nemen en was wel even benieuwd waarvan. Een prachtig steegje met een oud, houten wiel van een paardenwagen. Ja, die foto moest ik ook even nemen. Mijn oudste meid had oog voor detail en ontdekte mooie deurknoppen in de vorm van een paard en hoefijzers. Ik bleef maar foto’s maken.

Siena bestaat uit 17 wijken. Elke wijk heeft zijn eigen vlag, kerk, fontein en symbool (een dier). Wij liepen door de wijk van het nijlpaard (Contrada della Selva). En ja, we hebben de fontein met het nijlpaard gezien, de sociëteit, maar helaas geen vlaggen. Voor een volgende keer is het leuk om de andere wijken te ontdekken en hun symbolen.

We liepen ook langs de Duomo di Siena, een super mooi gebouw! Maar het ging we zoals we vaker doen, een foto maken van de buitenkant en weer doorlopen.

Het Piazza del Campo was echt heel mooi, denk een van de mooiste pleinen van Italië (en ja, ik heb er heel veel gezien). Hier vindt jaarlijks de beroemde palio (paardenrace) plaats. Niet voor te stellen hoe druk het dan is. Midden op het plein staat een prachtige fontein, even bij gekeken.

Daarna zijn we nog langs winkelstraatjes gelopen om vervolgens weer terug te lopen naar de auto. We waren onder de indruk van deze prachtige stad en komen graag weer eens terug.
In zo’n 3 uurtjes hebben we Siena verkend. Voor de drukte weer terug, naar de camping.

Cinque Terre met kinderen

Cinque Terre ligt in de streek Ligurië en is bekend vanwege de prachtige, rotsachtige kust met gekleurde huisjes en kleine strandjes. Hier liggen vijf mooie dorpjes, waarvan wij er drie bezochten.

Onze tips lees je in de uitgebreide blog over Cinque Terre met kinderen.

Cinque Terre

Tips voor Toscane met kinderen

Als je in Italië bent moet je op zijn minst één keer een bezoek brengen aan een:

– pasticceria (hier verkopen ze kleine gebakjes),
– een koffiebar voor een buon cappuccino (wel aan de bar opdrinken, zoals het hoort),
– pizzeria
– gelateria (ijszaak)

We konden ze ook deze keer weer allemaal afvinken!

Daarnaast zijn er in Toscane ontzettend veel wijnboeren, sla een wijnproeverij dan ook niet over. En als je toch in Toscane bent vergeet dan niet een foto te nemen van de prachtige cipressen.

Uitjes in Toscane met kinderen

Wij zijn twee weken op vakantie in Toscane met kinderen geweest. In deze periode hebben we veel kunnen ondernemen, maar we hebben niet alles kunnen zien. Deze uitjes zijn ook leuk!
Eiland Elba
Retourtje met de boot incl. auto vanaf Piombino kost rond de € 180,- Dat vonden wij te duur voor een dagtrip.
Rome: dit doe je in Rome met kinderen
Florence
Pretpark Cavallino Matto in Castagneto Carducci
Marmergroeven in Carrara
– De archeologische parken van Val di Cornia (Piombino)

We hebben een fantastische vakantie in Toscane met kinderen gehad, en gaan zeker weer eens terug!

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.