Alle reistips voor jouw reizen en vakanties met kinderen!

Onze stedentrip Berlijn met kids per bakfiets

Het is inmiddels traditie: één keer per jaar ga ik met mijn kinderen op reis, zonder mijn man. Na een aantal keer kamperen kies ik dit jaar voor een stedentrip Berlijn met kids. In plaats van een auto vol spullen, stappen we met slechts één boodschappentas (ideaal, die wordt niet gestolen), in de trein. Ik deel onze ervaringen met deze kindvriendelijke stad en ook waarom een bakfiets een perfecte manier is om de stad te ontdekken met kleine kids!

De stad ontdekken we dit keer per bakfiets, wat een uitkomst! Twee keer eerder was ik in Berlijn. Een keer met school, een keer met mijn moeder. Een leuke stad vond ik het, maar veel begreep ik er niet van. Nu ik zelf met de kids erheen ging begrijp ik waarom ik dit gevoel had: deze stad heeft niet echt een centrum. Ook is de stad zo enorm dat je lang niet alles kan zien. Met twee kleine kids heb ik geen zin om ze continue van A naar B te slepen, of om op de bus te wachten. Daarom bekijk ik de mogelijkheden en ik kom erachter dat we de stad per bakfiets kunnen ontdekken!

bagage stedentrip met kids

Met de trein naar Berlijn

’s Ochtends om 9 uur stappen we in de trein. Het personeel vertelt mij dat het heel druk is in de trein en dat vooraf een plek reserveren geen kwaad kon. Als we instappen zijn veel plekken vrij, al snel blijkt dat het steeds drukker wordt. Daarom zitten we een tijd in het halletje op de grond, totdat er een behulpzame conductrice langsloopt. De kindercoupé is nog vrij, of we daar willen zitten totdat de mensen die hem gereserveerd hebben in de trein stappen. Als we uit de kindercoupé moeten blijkt het zo druk in de trein dat ik vraag of we er alsnog weer bij mogen. Dit resulteerde in nieuwe vriendschappen voor de kids en mij.

Na een treinreis van 6,5 uur staan we in het centrum van Berlijn.

A&O Hostel Berlin

We lopen naar het A&O hostel Hauptbahnhof, dat op een paar honderd meter van het station ligt. Ideaal, want we zijn maar een paar dagen in de stad en dan is zo’n centrale ligging perfect. Na een korte pauze gaan we naar de fietsenwinkel om onze bakfiets op te halen.

Met de bakfiets op stedentrip Berlijn met kids

We mogen van BimBimBikes een bakfiets huren en dat is in Berlijn echt ideaal! De stad is heel erg groot, voornamelijk vlak en de straten zijn breed. Daarnaast zijn mijn kinderen nog best klein (3 & 5), snel moe vanwege alle indrukken en ze hebben aangegeven: wij hebben geen zin in de bus. Omdat de fietsenwinkel op zondag dicht is, huren we de fiets voor ongeveer 24 uur. De kids stappen in en wachten ongeduldig af tot we wegfietsen. Het is al later op de dag, vooral de jongste is heel erg moe en dus besluit ik om terug naar het hostel te fietsen en daar de omgeving te verkennen.

Op de bakfiets door Berlijn met twee kleine kids voelt als zo’n luxe en vrijheid! Wat zo ontzettend leuk is, is dat de mensen hier zo’n fiets amper kennen. Ik krijg steeds hele leuke reacties. We fietsen van park naar park en van speeltuin naar speeltuin. Thuis had ik gezocht naar leuke, kindvriendelijke restaurants in Berlijn, maar de kids hebben geen zin om nog langer te wachten op het avondeten. In de straat van ons hostel zit een pizzeria, naast een speeltuin, en dat blijkt voor ons de perfecte plek te zijn.

Na het avondeten, en de speeltuin, fietsen we nog een rondje door de stad. Heerlijk om met de bakfiets onderweg te zijn!

Dag 2 van de stedentrip Berlijn met kids

Na een onrustige nacht, de jongste wordt steeds wakker, starten we met een ontbijt in het hostel. Tijdens het ontbijt maken we plannen. De kinderen hebben helemaal geen zin in de dierentuin of een museum. Met de rondvaartboot mee vinden ze wel leuk en ook willen ze naar het Monbijoupark: hier is een buitenzwembad voor kinderen, een grote speeltuin en een strandbar met pizza. Daarnaast mag ik ze rondfietsen, want dat bevalt ze ook goed. Niet veel later stappen we op de fiets, met een grote tas vol handdoeken en zwemspullen. We fietsen de stad in, door de Tiergarten. Dit is een heel groot park waar we eerst een tijd bij de speeltuin zitten. Onderweg naar Slot Bellevue komen we een opstapplaats voor de rondvaartboot tegen. De bakfiets parkeren we en we stappen een half uur later op de boot.

Rondvaartboot Berlijn met kinderen

De rivier de Spree loopt door Berlijn heen. De boot vaart langs onder andere het Museuminsel, Nikolaiviertel, het station, de Berliner Dom en je ziet Slot Bellevue. Mijn jongste vond vooral het uitzicht op de Ferhnsehturm erg mooi en verder was vooral zijn tablet interessant. De oudste vond de tocht wel leuk. Halverwege de vaart begint het hard te waaien en het koelt af. We gaan daarom binnen zitten. Ik vond de rondvaart erg leuk, al is het wat toeristisch. Zeker met kinderen is het een ideale manier om wat meer van de stad te zien. Er zijn ook tochten die langer duren, dan zie je uiteraard een stuk meer. De avondtocht, die duurt drie uur, had ik zeker genomen als mijn man ook mee was. Dan hadden we allebei een kind kunnen tillen naar de bakfiets als ze in slaap waren gevallen.

Berlijn verder ontdekken

Na de rondvaartboot, het is ongeveer half twee, stappen we weer op de fiets. We fietsen verder door de Tiergarten en de kinderen herhalen dat ze niet naar de Zoo willen. We fietsen over de bekende straat Unter den Linden, richting de Brandenburger Tor. Helaas begint het dan erg hard te regenen. De kinderen zitten onder de meegebrachte handdoeken, die bedoelt waren voor na het zwemmen. Tegen twee uur besluit ik dat het mooi geweest is, en we leveren de fiets in (op zaterdag kan dat tot 16.00, op zondag was de winkel dicht. En daarna mis ik de bakfiets echt. De jongste wil niet lopen, ik moet opeens de tassen dragen en de kinderwagen staat in het hostel. We gaan terug naar het hostel en eten daar wat.

slot Charlottenburg Berlijn met kids

Schloss Charlottenburg

Als het gestopt is met regenen blijft het koud. In plaats van de middag doorbrengen bij een stadsstrand gaan we naar Schloss Charlottenburg. Een kasteel dat is omringd door een grote paleistuin. Wij zien er helaas niet zo heel veel van: de kinderen zijn heel erg moe. Wel is het leuk om er te zijn. Op de Berlijn blog van Marjolein zie je wat er allemaal te doen is in deze tuin. Het oppervlak is trouwens vrij groot: te vergelijken met een stadspark. Nadat we even de tuinen in zijn gegaan, lopen we naar de weg. Aan de overkant ligt een enorme speeltuin en de energie is terug bij de kids. Dit is trouwens een van de leuke onderdelen van Berlijn: overal zijn grote, gratis speeltuinen.

Na het avondeten gaan we in de buurt van het hostel een stuk wandelen. De jongste in de wagen, de oudste heeft er zin in. We komen drie enorme speeltuinen en twee parken tegen. Twee uur later zijn we terug bij het hostel. Dan zitten we nog even bij de bar. Ik miste de bakfiets wel: het maakte dat we sneller door de enorme stad kwamen en ik hoefde niet steeds de kinderen aan te moedigen om te lopen.

speeltuinen Berlijn

Dag 3 van de stedentrip Berlijn met kids

Dit weekend is voorbij gevlogen! We hadden zoveel activiteiten willen doen, ik deel die binnenkort. Maar evengoed hebben we veel gedaan. Berlijn is zo’n enorme stad, dus je ziet toch nooit alles. De bakfiets en de rondvaartboot bleken de ideale combinatie om veel van de stad te zien tijdens een stedentrip Berlijn met kids. Het hostel lag op een ideale plek: vlakbij het station en in een gezellige buurt met speeltuinen.

Mijn dochter heb ik beloofd dat we samen teruggaan naar Berlijn. Zij wil graag meer weten over de muur en een aantal musea bezoeken. Als je musea wilt bezoeken in Berlijn, of bezienswaardigheden van binnen wilt zien, dan is de Berlin Welcome Card ideaal. Hiermee mag je gratis met het openbaar vervoer en krijg je korting op de toegang tot musea.

De treinreis terug loopt overigens voorspoedig: ik had stoelen gereserveerd dus we hoefden niet ieder station van plek te wisselen. Na afloop van de trip vroegen de kinderen aan mij: mam, wanneer gaan we weer op stedentrip?

De stedentrip naar Berlijn was mijn traditionele moeder-kinderen vakantie die ik iedere zomervakantie heb. Wij mochten van BimBimBikes een bakfiets testen en van A&O Hostels een kamer gebruiken. De ervaringen die ik beschrijf zijn helemaal van ons.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.