Review: Overwin je vliegangst

0

Eerder schreef ik een blog over wat ik denk met mijn vliegangst. Toen ik een persbericht kreeg over een boek genaamd “Overwin je vliegangst” moest ik daar meer over weten. Ik testte het en dit zijn mijn ervaringen.

Zweethanden, angst, slecht slapen in de dagen voor vertrek, de overtuiging dat we neerstorten: het zijn slechts een aantal symptomen van mijn hardnekkige vliegangst.

Het is niet dat ik niet meer vlieg: met de kinderen waren we onder andere in Thailand, Amerika en de Kaapverdische eilanden.

Dit was overigens lang niet altijd zo. In en na mijn studententijd vloog ik voor mijn plezier. Hoe langer de vlucht hoe liever. En dat is helaas langzaam veranderd. Sinds we met kinderen vliegen is het erger en erger geworden.

De remedie? Wellicht helpt het boek van captain Kelly Otte, Overwin je vliegangst, me. Otte is al 28 jaar piloot en ook is hij examinator.

De test: onze vakantie naar Spanje en Portugal, met de vlucht naar Lissabon en terug.

Overwin je vliegangst – mijn ervaringen

Het boek, met net geen 200 bladzijdes, bestaat uit (theoretische) informatie over vliegen en vliegangst. Er staan veel afbeeldingen in. In drie leessessies is het uit. En opvallend genoeg: er is direct wat effect. Ik merk dat mijn enorme angst over de vliegreis, die pas over twee weken is, minder is.

Voor mij helpt de combinatie van uitleg over hoe vliegen werkt, hoe blijft dat vliegtuig in de lucht, en de uitleg over vliegangst. Hoe zorg ik er zelf voor dat de angst er is en hoe versterk ik die zelf!

Doordat ik zelf allerlei rampscenario’s bedenk en de overtuiging heb dat we neerstorten, bouw ik de angst op. Deze scenario’s werk ik steeds verder uit, in plaats van dat ik me afvraag hoe realistisch het is. In de weken voor vertrek merk ik iedere keer weer op dat ik mijn eigen angsten versterk. Gevolg is dat de angst niet toeneemt en juist eerder afneemt.

Vliegen met “Overwin je vliegangst”

De avond voor vertrek en de dag van vertrek merk ik wel een verhoogde stress, maar het is beheersbaar. Ik herken de angstgedachten en de oefening om me af te vragen hoe realistisch mijn gedachte is helpt!

Ook op Schiphol, bij mijn geliefde M-Gate en als we het vliegtuig ingaan, blijft de angst relatief laag.

Tijdens het opstijgen lees ik in het boek, over alles wat je hoort tijdens het opstijgen. Wonderbaarlijk genoeg (voor mij) helpt ook dit weer om de stress laag te houden.

Op aanraden van de schrijver kocht ik een puzzelboek waarmee ik de tijd vul. Ook dit helpt om mijn gedachten te verzetten. De rest van de tijd word ik er door mijn kinderen aan herinnerd dat we aan het vliegen zijn.

De heenreis was een succes. Wel merk ik dat ik in de nacht wat onrustig slaap: we moeten ook weer terug. Tijdens de vakantie in Portugal en Spanje duw ik deze gedachte wat weg. En dat is niet zo handig weet ik nu. Ik had er beter nog eens het boek bij kunnen pakken.

De terugreis verloopt wat stressvoller voor mij. Het boek zat ergens weggestopt in de bagage. Maar op een bepaald moment tijdens de vlucht zakt de angst dan volledig en zit ik redelijk relaxt in het vliegtuig. Alleen de laatste vijf minuten zijn wat minder leuk: we landen tijdens een storm die toch wat heftiger was dan voorspelt.

Is het boek een aanrader?

Het boek Overwin je vliegangst is bedoeld om mensen met vliegangst te helpen. Werkt het ook?

Ja! Ik merkte duidelijk verschil in mijn stress over het vliegen voor en nadat ik het boek las. Het vliegen ging wat makkelijker en ik was niet meer panisch voor ieder geluidje.

De volgende keer dat we gaan vliegen lees ik het boek zeker weten weer een aantal weken voordat we in het vliegtuig stappen en ook gaat het boek mee in de handbagage.

Durf je helemaal niet te vliegen? Dan kan je misschien beter een cursus volgen!

Bestel het boek hier.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.