Reisverslag Thailand met kleine kinderen

Het resultaat van onze vakantie: het reisverslag Thailand 2017 met kleine kinderen! Wij waren in januari 2017 3,5 week in Thailand met onze kleuter dochter van 4 jaar en peuter  zoon van bijna 3 jaar. We hebben een fantastische tijd gehad en ik dit reisverslag deel ik van dag tot dag wat we hebben gedaan.

Wij hebben onze rondreis door Thailand zelf gepland en geboekt. Dat was hier en daar was uitzoekwerk, ook omdat het dan niet duidelijk was of je bepaalde stukken goed kon rijden met de auto. Achteraf gezien hadden wij langer een huurauto willen gebruiken bijvoorbeeld. Door via een reisorganisatie te boeken, scheelt dat veel uitzoekwerk. Wel zijn de plekken waar je naartoe gaat natuurlijk al vastgelegd en als je naar de wat minder bezochte plekken wilt reizen, kan je de reis beter zelf boeken!

Reisverslag Thailand – Tips

Als je op vakantie naar Thailand gaat met kinderen is er Ć©Ć©n tip die je van heel veel ouders hoort: neem niet teveel mee! Je neemt al snel veel te veel mee en dat is echt nergens voor nodig. Wij hadden met zijn vieren (een peuter en kleuter) in totaal 30 kilo bagage en voor ons gevoel hadden we met 10 kilo minder ook echt voldoende mee gehad. Pak twee backpacks of koffers in en dat is wat je mee neemt. Wat ik ook als tip hoor: leg eerst alles klaar. Zoek uit wat je echt nodig hebt en vaak blijkt dat je de helft niet meeneemt.

Qua warme kleding is het in de winter makkelijk om een fijne broek (geen spijkerbroek) en een vest aan te trekken als je naar het vliegveld gaat. Die jas is echt niet nodig. Trek een goed paar schoenen aan, wandelschoenen of sportschoenen. En dan heb je in je koffer enkel nog je slippers nodig en wat zomerkleding. Mijn man zweert tegenwoordig bij sportshirts. Hij zweet snel en in warme landen is dit voor hem een probleem. Sportshirts zitten fijn en nemen zweet goed op. Hij had het er zelfs over dat hij bij een volgende trip naar een tropische bestemming enkel nog sportkleding mee gaat nemen.

Tips bij jetlag

Mijn tips: zorg dat je zelf in het goede ritme blijft. Wissel elkaar af zodat je allebei een aantal uur kan slapen. Probeer overdag actief te zijn, zodat je lichaam went aan het nieuwe ritme. Gebruik geen schermpjes als tablets en telefoons in de avond, hierdoor kan je brein weer geactiveerd worden namelijk. Wij merkten ook dat de kinderen elkaar wakker hielden de eerste jetlag avonden. Daarom hebben we ervoor gekozen dat eerst het ene kind naar bed ging en daarna het andere. Alle afleiding is mooi als je niet kan slapen en een actieve broer of zus naast je biedt heel veel mogelijkheden om wakker te blijven.

Ook op een familiereis Thailand met kinderen?

Boek bijvoorbeeld bij Local Hero Travel een rondreis op maat! Je hebt dan direct contact met een local hero in Thailand, die het land dus goed kent. Ook tijdens je reis heb je met deze persoon contact als je bijvoorbeeld vragen hebt. Local Hero Travel is een Nederlandse organisatie.

Meer weten over de voorbereidingen? Begin dan bij onze reisroute door Thailand?

Reisverslag Thailand 2017: Bangkok

Vliegen naar Bangkok

Dit reisverslag Thailand 2017 begint op 2 januari. Het is koud buiten en wij pakken de koffers in. Wat een goed gevoel geeft dat! We vliegen vanaf Schiphol naar Bangkok met China Airlines via Taiwan. We zien een beetje op tegen de vlucht omdat het een hele lange reis is. Eerst twaalf uur vliegen naar Taipei, daar een aantal uur wachten en dan nog vier uur vliegen naar Thailand. En dat met een peuter en een kleuter. Gelukkig zijn ze na eerdere verre reizen wel wat gewend.

Vliegen met kinderen naar Thailand

Lees ook: tips voor de handbagage tijdens een lange vliegreis met kinderen.

Dag 2: de aankomst in Bangkok

Op Taiwan wachten we op de volgende vlucht. We vinden een speeltuin waar de kinderen even kunnen rennen en springen. Daarna stappen we in voor de tweede vlucht, op naar Bangkok!

Zoon is zo moe dat hij in slaap valt voordat we zijn opgestegen en hij wordt pas wakker na de landing. Hij kan er weer even tegen. We vliegen over Taiwan heen en het eiland ziet er prachtig uit. Er loopt een bergketen over het gehele eiland heen. De vluchten zijn ons heel erg meegevallen, de kinderen vinden het vliegen prima en houden zich rustig. Wat we merken is dat pas na de vluchten de vermoeidheid loskomt.

Speeltuin vliegveld Taiwan
Speeltuintje op vliegveld Taiwan

Als we in Thailand landen valt direct op hoe kindvriendelijk de mensen zijn. De kinderen worden enthousiast begroet en ook krijgen we voorrang bij de douane. Als we onze koffers krijgen, lopen we de drukte van het vliegveld tegemoet. We pinnen geld en gaan op zoek naar de taxistandplaats. Bij het naar buiten lopen komt de hitte ons tegemoet. Wat voelt dat goed!

Nachtfoto Bangkok
Uitzicht vanaf het restaurant van het hotel

Dag 3: met de kinderen in Bangkok

Na een goede nacht worden we vroeg wakker. We zijn twee nachten in Bangkok en omdat we de volgende ochtend heel vroeg verder vliegen, hebben we besloten om geen ontbijt te nemen in het hotel. Op straat worden we overvallen door de drukte, de hitte en kleuter wil gedragen worden.

Zwembad Prince Palace hotel
De twee zwembaden van het Prince Palace hotel

We starten de dag in het zwembad. Heerlijk is dat om bij de komen van een lange reis. Aan het begin van de ochtend willen we Bangkok in en dan maken we direct een fout: we hebben geen idee wat we gaan doen. Bangkok is geen stad waar je met kids gewoon de straat op gaat om te zien wat je gaat doen. Het is groot, druk en warm dus een goed plan kan geen kwaad. Taxichauffeurs en tour aanbieders klampen zich aan ons vast, we stappen dan maar een TukTuk in.

Met de kids in de Tuk Tuk

We genieten volop en kijken onze ogen uit. We bezoeken een aantal tempels en bezienswaardigheden, waaronder de Standing Buddha (Wat Intharawihan). In de tempels leggen we onze kinderen uit dat ze hun schoenen uit moeten en binnen mag je niet praten of rennen. Als we naar binnen lopen zijn er een aantal mensen aan het bidden en de kinderen houden zich goed stil. Zodra de mensen de kids in de gaten krijgen, verandert er iets. De telefoons en camera’s komen tevoorschijn en er wordt volop geluid gemaakt. Daar gaat onze opvoeding!

Tempels Thailand met kids

Een week op Koh Lanta – Dag 4 – 1

Ging de eerste nacht in Bangkok nog zo soepel, de tweede nacht is een stuk slechter. Zoon en dochter vallen even in slaap maar worden al snel weer wakker. Ze hebben heel veel dorst (ze moeten overdag echt veel meer drinken dan in Nederland) en ze zijn ontregeld. De jetlag slaat toe. Omdat we in de ochtend een auto huren en naar Koh Lanta rijden, zeg ik tegen Johan dat hij maar moet gaan slapen. Hebben die twee slaapkamers toch echt nut. Het is 03.00 als de kinderen in slaap vallen, om 05.00 gaat de wekker.

Het is even zoeken naar de autoverhuur op het vliegveld van Krabi (de lift naar beneden en helemaal in een uithoek van de hal). We halen de auto op en rijden weg. Het wegrijden gaat goed, daarna is het echt even opletten. Je rijdt links, kent de omgeving niet en weet amper waar je heen moet. Al snel vinden we de goede weg en het rijden voelt steeds relaxter. De kids raken steeds meer opgefokt helaas na de korte nacht en lange reisdagen.

De afstand van Krabi airport naar Koh Lanta is niet zo lang, wel duurt het twee uur. Het gaat allemaal niet zo snel op de Thaise wegen. Ook mogen we met de veerpont en zoals overal in Thailand koop je eerst ergens een kaartje aan een loket en dan laat je dat heel ergens anders zien. De tweede overgang naar Koh Lanta gaat nu via een brug, waardoor je daar niet meer hoeft te wachten.

strand Koh Lanta
Dit is het uitzicht vanuit het guesthouse

Nationaal park Koh Lanta

We staan op na een betere nacht, de jetlag is aan het verdwijnen. Daarna stappen we in de auto en we rijden naar het Nationaal Park. Zoon is gek op vuurtorens en in dit park staat een vuurtoren dus daar moeten we heen. Als we bij het park aankomen is er een opstopping van scooters. Naast de weg koop je blijkbaar een kaartje dat je een paar honderd meter verder laat zien bij de parkeerplaats.

Scooters op Koh Lanta

Nadat we een groot deel van de middag in het Nationaal Park zijn geweest, rijden we verder naar Toppy’s bar. Onderweg zijn er prachtige uitzichten en we snappen nu ook waarom je met de scooter meer kan zien. Een scooter parkeer je heel makkelijk langs de weg. een auto heeft een stuk meer ruimte nodig. Ik heb goede verhalen gehoord over Toppy’s bar met daarnaast een zwembad, dus daar rijden we heen. Als we er aankomen blijkt dat Toppy’s bar er heel leuk uitziet voor als je geen kids hebt (hangmatten en cocktails), ernaast zit een leuk restaurant.

Veel regen en storm op Koh Lanta

Er staat veel regen op het programma. Gisteravond begon het en de verwachting is dat het de hele dag plus de volgende dag niet beter wordt. Omdat we een auto hebben vraag ik na hoe het weer in de gebieden in de buurt van Koh Lanta is, maar overal in het Zuiden regent het. We moeten het er maar mee doen dus.

We besluiten er het beste van te maken en gaan uitgebreid ontbijten, lunchen en dineren. We hebben spelletjes mee, de tablet en een stapel boeken. Op Klong Dao Beach gaan we bij restaurant Phet eten. Klong Dao Beach is veel groter dan het strand waar wij zitten maar ook veel toeristischer en er liggen overal rotsen waardoor je er niet goed kan zwemmen. Restaurant Phet blijkt ontzettend kindvriendelijk, ze hebben zelfs een hele speelhoek.

Bodyboarden

De zon schijnt! De zee is nog best wild en het klinkt alsof het stormt. Als ik op het bed sta en door het raampje kijk zie ik dat het prachtig weer is. Bij restaurant Blue Moon staan bodyboards en ik kan er eindelijk Ć©Ć©n gebruiken. Met mijn kleuter lig ik de hele ochtend en een deel van de middag in de zee. Iets te enthousiast blijkt als ik haar een beetje rood zie worden. We gaan snel het water uit.

Ao Nui Beach

Dag 10: Laatste dag op Koh Lanta

Onze laatste hele dag op Koh Lanta breekt aan. De verbrandingen worden minder dus we kunnen weer in bikini in plaats van UV-pak het water in! Omdat het de laatste dag is willen we de leukste dingen nog een keer doen. Dat betekent taart en lasagne eten. De hoofdweg van Koh Lanta loopt langs het strand. Ik ontdek steeds meer leuke plekjes door gewoon een steegje richting het strand door te lopen.

UV-pakken toch nog aan

Dagen in Khanom

Met heel veel weemoed verlaten we Koh Lanta vroeg in de ochtend. We zijn overtuigd dat het niet beter wordt dan hier. Twee uur later leveren we de auto in op het vliegveld van Krabi. Er gaan geen minibussen meer in de richting van Khanom, dus we huren een taxi. Na wat onderhandelen mogen we toch het tarief betalen voor een auto i.p.v. een minibus, even later staat een minibus ons op te wachten. Snel nadat we weg zijn gereden stopt de chauffeur bij een benzinestation. Zijn vrouw stapt in en neemt het stuur over.

In tegenstelling tot de verhalen die we steeds hoorden over autorijden in Thailand, hebben wij het idee dat je in dit land prima rond kan rijden. Wel is het leuk om alle soorten van vervoer geprobeerd te hebben.

In Khanom geen flyers van touroperators, geen rijen met restaurant en geen feesten. Er is veel stilte. Daarnaast vijf Thaise medewerkers die de hele dag weinig anders doen dan douchen en zich opnieuw opmaken. Wat leuk om hier het meer Thaise leven te zien. In de avond vinden de kinderen het lastig om in slaap te vallen, ze moeten wennen aan de junglegeluiden.

strand in Khanom
“Ons” strand in Khanom

Dochter heeft interesse in de make-up van de oma’s en ze vraagt of ze ook opgemaakt mag worden. Direct wordt ze onder een buitendouche gezet en daarna wordt haar haar ingevlochten. Zoon vermaakt zich door heel veel rondjes te rennen in het restaurant.

Roze dolfijnen kijken in Khanom

Vandaag gaan we naar de roze dolfijnen op zoek. We zijn heel vaak gewaarschuwd: om zes uur moeten jullie buiten staan en dan zijn wij er ook. De avond ervoor was er blijkbaar een klein feest, wat niet alleen verklaard dat er een uur later pas iemand aan komt rijden. Het verklaart ook dat de Thaise dames nog meer dan andere dagen bezig waren met make-up. Voordeel van het vroege opstaan is dat we kunnen genieten van een prachtige zonsopgang!

Als de chauffeur arriveert rijden we naar een klein dorpje. De uitzichten zijn zo mooi. Bij het dorpje wordt de plaatselijke schipper uit bed getrokken en dan gaan we. Het is een longtailboot met een motor die ontzettend veel herrie maakt, wat fantastisch om dit mee te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dolfijnen zich laten zien in de buurt van deze herrie.

Roze dolfijnen Khanom
Aanlegplaats van de boot

De tocht naar de dolfijnen is prachtig! Alleen al voor de natuur zou je hierheen moeten gaan. Al snel zien we een aantal dolfijnen in de verte, zelfs een hele roze. De kinderen vinden het prachtig. Zoals ik al had verwacht blijven de dolfijnen niet lang in de buurt. We varen verder langs mooie rotsen en komen bij een tempel terecht, de tempel van het schone water. Na een tijd varen we terug en dan zien we dolfijnen van dichtbij. Wat is dit mooi.

Een week op Koh Phangan – reisverslag Thailand

Om half 10 zitten we in de taxi en twintig minuten later staan we bij de pier. De kinderen worden de boot op geholpen en dan is het 2,5 uur varen. En weer kunnen we genieten van mooie uitzichten vanaf het bovendek.

Na een middag bij het resort besluiten we een koffiezaak van een Nederlander te ontdekken Bubba’s Coffee Bar. Het ligt op een paar kilometer afstand, helaas weigert peuter een stap te zetten. Waar is die draagzak? De koffiezaak blijkt vandaag vroeger dicht te gaan, een minuut verder is een piepklein koffiezaakje. Dit cafĆ© is heel leuk ingericht en als je beter kijkt zie je overal speelgoed. De kinderen willen hier niet meer weg.

Windsurfen Koh Phangan

Het is een dag met heel veel regen. Er is een indoor speeltuin in de supermarkt dichtbij. De ligging van ons resort is erg goed: veel leuke restaurants en andere gelegenheden liggen op loopafstand.

In Big C supermarkt zit de indoor speeltuin en deze kost voor mijn kids in totaal 100 Baht (3 euro) voor een half uur. De speeltuin is niet heel groot, maar de kids zijn erg blij. Als de kinderen spelen, loop ik de supermarkt in. Aangezien het vandaag blijft regenen haal ik ook wat speelgoed voor de kids.

Indoor playground Koh Phangan
Indoor speeltuin Big C supermarkt

Haad Salad is een prachtig strand maar niets voor ons. Het is een smalle strook strand (waarschijnlijk vloed) en het stuk strand is helemaal volgebouwd met resorts en restaurants. Er lopen dus heel veel toeristen rond. Desondanks hebben we het wel erg naar ons zin. Zoon met het bouwen van zandkastelen, dochter en ik vermaken ons goed in het water. Met de taxichauffeur hebben we een tijd afgesproken om terug te rijden, wat een win-win situatie is. Hij hoeft niet met een lege taxi terug te rijden en wij hoeven niet eindeloos te wachten op een taxi. We rijden door naar de windsurflocatie. Helaas staat er weer weinig wind maar we gaan toch het water op.

Zwerven door Koh Phangan – reisverslag Thailand

Als we wakker worden staan de kids te springen om naar het speelgoedcafĆ© te gaan. Ik ga direct met ze op pad, zonder echt te onderzoeken waar het cafĆ© is. Dit hebben we geweten ook: het blijkt best lastig te vinden. Gelukkig heb ik een zak met snoepjes in mijn tas zodat kleuter tevreden door wandelt. Als we het cafĆ© anderhalf uur later gevonden hebben, is het gesloten. In de tuin staan een aantal toestellen en we gaan toch even naar binnen. Niet geheel op ons gemak overigens en een paar minuten later lopen we terug naar de stad. Bij de pier eten we en in het park spelen de kinderen in de verouderde speeltuin.

In de middag houden we vakantie: hangen in hangmat en tennis kijken op tv. De kinderen spelen met andere kids en wij kayakken. Onze peuter, die de hele reis al weigert te lopen, is dan opeens verdwenen. Vier resorts verder vinden we hem gelukkig…

Ang Thong National Marine Park

We gaan op stap! Met de boot gaan we naar het Ang Thong National Marine Park. Het is een hele bewolkte dag, wat voor de foto’s een beetje jammer is. Verder is dat eigenlijk geen probleem: Johan verbrandt snel en de kids wil je niet in de volle zon de hele dag. De crew van de boot, wij varen met Orion, is heel behulpzaam naar de kinderen. De eerste stop is snorkelen (in de regen). Kleuter wil gelijk het water in, met peuter kijk ik vanaf het bovendek toe. Na een kwartier wil hij ook het water in, de reddingsvesten voor kids zijn mee. En dan komt hij uiteraard met veel tegenzin het water uit als we verder varen.

Met een eigen auto Koh Phangan ontdekken

Een auto huren op Koh Phangan is niet goedkoop (1800 Baht) en vrij lastig. Er zijn weinig verhuurders en de auto’s zijn gewild. Een optie als je een auto wilt op Koh Phangan, is om deze op het vasteland te huren en dan vaar je met de auto-veerboot mee.

Met het auto verkennen we het auto en al snel begrijpen we waarom het oosten minder ontwikkeld wordt genoemd: wegen worden onverharde paden die met een gewone auto niet te berijden zijn. Op zoek naar de vuurtoren (niet gevonden) komen we uit bij een prachtig resort waar we wel een aantal dagen waren gebleven.

De laatste dagen in Bangkok – reisverslag Thailand

Het Rot Fai Park is erg leuk met kinderen, alhoewel op maandag veel dingen gesloten zijn. Zoals de vlindertuin, het zwembad en het verkeerspark. Wel open (altijd open) zijn een heleboel speeltuinen en natuurlijk kunnen ze veel rennen. Een oase van rust in het hectische Bangkok, een aanrader!

Als we van het park naar Wat Saket willen, waar we met Johan hebben afgesproken, blijkt het nog best een uitdaging te zijn om de uitgang te vinden. We komen terecht in een kleine foodmarket, wat heel gezellig is. Daar treffen we een motor-taxi en met de kids spring ik achterop. Wat Saket is een hele mooie tempel en erg leuk met kids vanwege alle trappen en bellen. Voor hun is het meer spelen dan cultuur.

Wat Saket

En zo eindigt onze laatste volle dag van de reis door Thailand. Wat hebben we het fantastisch gehad. Ontzettend veel gezwommen, alle soorten weer gehad, hele dagen zonder stroom gezeten en vooral hebben we genoten van Thailand. Graag gaan we nog eens. Dan wel de hele tijd met een huurauto, zodat we veel flexibeler zijn en meer kunnen zien van de onontdekte stukken!

Dag 23 reisverslag Thailand: Bangkok – Taiwan – Amsterdam

We gaan terug naar Amsterdam. Met frisse tegenzin pak ik de koffers in en dan duiken we nog het zwembad in, zo lang mogelijk genieten! De reis naar het vliegveld loopt voorspoedig. Wat opvalt is dat het door de douane gaan een eeuwigheid duurt.

De vlucht verloopt prima! Zo goed zelfs dat de mensen voor ons pas na de landing erachter kwamen dat er twee kinderen achter hun zaten. Thuis is het koud en de jetlag speelt op! Met zoon wandel ik naar het strandje in de middag en dan geeft hij alvast aan dat hij op de strandstoelen wil liggen. Duidelijk, we moeten weer wennen aan het weer. En ik start met dit reisverslag Thailand 2017.

Bedankt voor het lezen van dit reisverslag Thailand 2017. Wil je op de hoogte blijven van onze avonturen, volg ons op Facebook!

Inhoudsopgave

Lees ook op Reistipsmetkids

Sallandse Heuvelrug met kinderen | 10x uitjes

Naar de Sallandse Heuvelrug met kinderen? Onlangs waren wij een weekend in dit gebied...

Achterhoek met kinderen | 9x Uitjes & vakanties

Wat er te doen is in de Achterhoek met kinderen? Dit is een veelzijdige...

Treinbestemming Frankrijk met kinderen | 5x Tips

Op vakantie met de trein naar Frankrijk en zoek je een leuke bestemming die...

Net over de grens in Duitsland met kids |...

Net over de grens in Duitsland zijn er voor kinderen veel leuke activiteiten te...

Vakantiebestemming met baby – 7 Tips

Op zoek naar een vakantiebestemming met baby? Die eerste vakantie met baby is heel...

Vakantie met kinderen | 35 Leukste vakantiebestemmingen

Op vakantie met kinderen en je zoekt de mooiste vakantiebestemming? Veel gezinnen vragen zich...